Inngrep i rettigheter knyttet til design, varemerker og patenter kan være utfordrende for mange bedrifter. Samtidig kan det være krevende å håndheve. Første steg er å vite hvordan du kan oppdage og identifisere slike inngrep.

Hva utgjør et inngrep på immaterielle rettigheter?

Et inngrep er i denne sammenheng en handling som bryter med andres rettigheter eller beskyttelse innen ulike områder, inkludert design, varemerke og patent. Det som kan skille inngrepene er hvilke rettigheter som blir krenket og hvordan de kan identifiseres.

Designinngrep oppstår når noen etterligner/kopierer utseendet, eller formen til et originalt design. Designet må være registrert og ha designbeskyttelse, og dermed eie rettighetene til designet. Med noen unntak omfatter designretten ethvert design som «ikke gir den informerte brukeren et annet helhetsinntrykk». På samme måte oppstår varemerkeinngrep når noen benytter et identisk eller lignende merkevarenavn, logo eller annet identifiserbart kjennetegn som er beskyttet gjennom registrering. Formålet med å selge eller markedsføre kopierte varer eller tjenester som ligner, er ofte for å utnytte omdømmet som etablerte varer og tjenester har, såkalt «freeriding».

Gjennom å få beskyttet et design eller et varemerke, har en gjerne oppnådd en klar differensiering i markedet sammenliknet med andre, konkurrerende produkter eller tjenester. Det kan utgjøre en umiddelbar og tydelig forskjell, og likheter vil fort kunne bli oppdaget. Generelt sett er det derfor enklere å oppdage potensielle inngrep på design og varemerker enn ved patenter, ettersom disse elementene er mer synlige og tilgjengelig for alle.

Et patent er en immateriell rettighet som beskytter en oppfinnelse, som vil si en teknisk løsning på et problem. Det er oppfinnelsens praktiske utforming og bruk som patentet beskytter. Dette betyr at patentet ikke kun kan omfatte nye produkter, men også nye prosedyrer (metoder) og nye måter å bruke kjente produkter og metoder på.

Det er viktig å merke seg at det ofte kan være enklere å oppdage designinngrep og varemerkeinngrep enn patentinngrep, selv om det noen ganger kan være utfordrende å identifisere når det er subtilt eller modifisert. Et produkt med patentbeskyttelse kan på den andre siden se visuelt likt ut, selv om teknologien som ligger bak er fundamentalt annerledes.

Få hjelp med ditt varemerke

Få oversikt over partnere, konkurrenter og marked

For dynamiske bedrifter er det spesielt viktig å ha et ekstra godt øye til det landskapet de opererer i. Dette kan eksempelvis gjøres ved å delta på ulike arrangementer som varemesser, bransjespesifikke seminarer eller konferanser. På denne måten vil du både kunne observere konkurrenters utstillinger og presentasjoner, men også få innsikt i hvilke produkter eller tjenester de fokuserer på. Dette gir deg mulighet til å sammenligne dine egne strategier og innovasjoner med deres, og identifisere områder som kan være like.

I tillegg til fysiske arrangementer vil det å holde seg oppdatert på konkurrentenes digitale plattformer, inkludert nettsider, sosiale medier og e-post markedsføring gi verdifull informasjon om deres produkter. Utføring av søk via søkemotorer gir også innsikt i hvilke andre produkter som samsvarer med ditt, og som er tilgjengelig på markedet.

Innen produksjon og innovasjon vil det være viktig å holde visse aspekter av virksomheten skjult for konkurrenter og offentligheten – spesielt i de tilfellene der beskyttelse gjennom patent ikke er hensiktsmessig.

Non-disclosure agreements (NDA), som juridisk beskyttelse, gir mulighet til å dele konfidensiell informasjon med andre, som for eksempel fabrikker eller andre samarbeidspartnere. Dette hindrer spredning av informasjon og øker samtidig partnerens eller fabrikkens bevissthet om forespørsler om produksjon av lignende innovasjoner.

Overvåking og identifisering med juridisk støtte

Bedrifter som er i fronten av innovasjon, vil ha store fordeler med å ha innsikt i hvilke teknologier og innovasjoner konkurrentene utvikler og beskytter, inkludert de delene som ikke umiddelbart avslører seg selv.

Effektiv overvåking muliggjør oppdagelse av både inngrep konkurrenten kan ha gjort på dine immaterielle rettigheter, samt inngrep du selv er i fred med å gjøre på andres. Manglende kunnskap kan resultere i utfordringer når egne prosjekter lanseres eller søknader om rettigheter for egne innovasjoner sendes inn. Overvåking gir mulighet til å ligge et skritt foran, selv om det fortsatt kan være utfordrende å holde tritt med alle nye innovasjoner der ute.

Å identifisere om en overtredelse har skjedd er vanligvis ikke en enkel oppgave. Det er sjelden man kan si med sikkerhet at det har forekommet en overtredelse før det er foretatt grundigere undersøkelser. Dette krever vanligvis juridisk hjelp, og ved patent teknisk ekspertise. Rettighetshavere og berørte parter bør derfor konsultere juridiske fagpersoner eller spesialister innen immaterielle rettigheter – både for å kunne håndheve og for å forsvare sine rettigheter på en korrekt måte.

En dedikert rådgiver som er kjent med din teknologi, dine rettigheter og handlingsrom, kan utnytte overvåkingsdata for å håndtere nye potensielle utfordringer eller inngrep. For å ivareta bedriftens IP-rettigheter, kan Onsagers bistå med kontinuerlig oppfølging og forvaltning av bedriftens IP-portefølje.

New call-to-action