Et tysk filmdistribusjonsselskap har registrert varemerket og logoen til Popcorn Time. Hva sier våre varemerkeeksperter om dette?

Et Tysk filmdistribusjonsselskap, lokalisert i Nederland, Dutch Filmworks, har fått registrert og godkjent både ord- og figurmerket «Popcorn Time» i Beneluxlandene. Selskapet har til og med brukt den offisielle logoen til Popcorn Time i søknaden. Selskapet sier at de i første omgang ikke har tenkt å bruke varemerket selv, men vil bruke det til å aktivt bekjempe piratkopiering og ulovlig filmdistribusjon.

Populær tjeneste lagt ned

Popcorn Time er kjent for å tilby gratis strømming av alle de nyeste filmene og seriene, og har hatt over 250 000 aktive brukere i Norge.

Sist uke kom meldingen om at Popcorn Time er lagt ned.

Pocorntime_tweet

Siste kapittel i historien om Popcorn Time

At nå et tysk filmdistribusjonsselskap har registrert både ord- og figurmerket «Popcorn Time» er et interessant, nytt kapittel i dette lengere hendelsesforløpet i Popcorn Times fartstid. Det er imidlertid nettopp det forhold at Popcorn Time har vært ute i markedet lenge, og har blitt innarbeidet som et varemerke som kan sette en stopper for videre bruk av varemerkets nye eiere.

«For en gangs skyld tror jeg nok Popcorn Time har jussen på sin side, for de har nok oppnådd innarbeidelse av merket før registreringen, sier advokat og varemerkerådgiver Andreas Sætre Hanssen»

Popcorn Time hevder selv de har enerett til navnet gjennom opphavsretten. Det er langt fra sikkert.

«Påstanden om at de også er beskyttet med opphavsrettslig vern, er det nok mindre hold i, særlig for et eventuelt ordmerke», fortsetter Andreas Sætre Hanssen

«For the record», skal det også nevnes at det er levert varemerkesøknad for merket «Popcorn Time» i USA, da fra utviklermiljøet rundt Popcorn Time.

Popcorn Time – «Netflix for pirater»

Popcorn Time har blitt kalt et «Netflix for pirater», og Netflix har selv kalt denne tjenesten for sin farligste konkurrent akkurat nå. Likevel har det i over ett år pågått en diskusjon i offentligheten om hvorvidt det egentlig er ulovlig å bruke Popcorn Time. For å kunne svare på dette er det viktig å kombinere et teknisk og et juridisk perspektiv, som er akkurat det vi gjør i våre bransjeteam her i Onsagers. I dette tilfellet, IT- og kommunikasjonsgruppa, ved patentingeniør og fysiker Arnulf Crowo og advokat Andreas Sætre Hanssen.

Les hele Popcorn Time-saken her

New call-to-action