Softwareselskaper som selger skybaserte produkter befinner seg ofte i et globalt marked med høy innovasjonstakt og konkurrenter som følger dem med argusøyne. Da er det spesielt viktig å sikre sine immaterielle rettigheter med en gjennomtenkt IP-strategi.
En IP-strategi er en plan for hvordan selskapet vil utvikle, vokse, benytte og tjene penger på sine porteføljer av immaterielle rettigheter, det være seg patenter, opphavsrett, varemerker, forretningshemmeligheter, design og data.
Det høres kanskje dyrt ut å lage en IP-strategi, men trenger ikke å være det. Oppsiden er imidlertid svært høy. Ved å jobbe systematisk med IP blir produktutviklingen dokumentert, noe som er nyttig når selskapet skal verdivurderes i en due diligence-prosess, og når man skal hente penger hos investorer og skalere ut av Norge. Det gir også økte muligheter for lisensiering og strategiske allianser.
Med kontroll på selskapets IPR (intellectual property rights) holder man lettere konkurrenter på en armlengdes avstand. Uten en IP-strategi står man svakere og har ingenting å komme med når noen kopierer en.
Enhver god IP-strategi bør ta utgangspunkt i kundefordelene man skaper. For et SaaS-selskap, som ikke har fysiske produkter, er det spesielt viktig å starte der.
I stedet for å ta utgangspunkt i teknologien, som mange teknologer intuitivt vil gjøre, så begynn med å definere skyløsningens unike salgspunkt (USP). En USP er en kort beskrivelse av hva som gjør deres løsning bedre enn andre, og hvorfor kunder bør velge deres løsning fremfor konkurrenten.
Det neste steget er å dokumentere hvordan dere innfrir løftene dere gir i deres USP. Hvordan oppnår dere disse fordelene for kundene? Her er det minst fire typer eiendeler (assets) det er viktig å se på:
Lag en liste over alle komponentene som muliggjør deres USP.
Når det gjelder selskapets immaterielle verdier (intellectual assets) har dere tre hovedalternativer: Dere kan hemmeligholde dem, publisere dem eller konvertere dem til registrerte rettigheter.
Når dere skal gjøre vurderingen, er det fire vilkår det er viktig å se på:
På dette stadiet har dere en liste over immaterielle verdier, og hva dere ønsker å gjøre med hver av dem.
Publisering kan brukes som et nyhetshindrende, strategisk trekk. Hvis sannsynligheten for å få patent er lav, sannsynligheten for å holde det hemmelig er lav, men det er strategisk viktig, vil publisering gjøre at ingen andre kan patentere det.
Hemmelighold kan være fornuftig for en strategisk viktig løsning hvis sannsynligheten for å få patent er lav, og løsningen er vanskelig å kopiere. Gode rutiner og holdningsarbeid er essensielt for å lykkes med hemmelighold.
Hvis en strategisk viktig løsning er enkel å kopiere er hemmelighold en dårlig strategi. Det er mange eksempler på at store aktører innen sosiale medier har forsynt seg rikelig av funksjonalitet fra konkurrerende plattformer. En av de mest omtalte eksemplene var da Instagram lanserte sin egen versjon av story-formatet til Snapchat. Instagram gjorde sin egen vri av det, og siden “reverse engineering” (omvendt utvikling) er tillatt, kan ingen ta dem for det. I det tilfellet ville registrerte rettigheter være bedre egnet.
Den siste delen av IP-strategien er gjennomføringen av den. Avhengig av hva dere har besluttet hittil, vil handlingsplanen bestå av noen av følgende tiltak:
En avtale som er spesielt viktig å få på plass for mange skyløsninger er knyttet til kundedata. Selskapet må da sikrer eierskapet til kundedata, både til økonomisk utnyttelse av disse og for å skaffe innsikt til videre forbedring av løsningen.
Alt dette sammenfattes i et dokument, så man har en nedskrevet IP-strategi. Revider den minst en gang i året, eller når dere gjør endringer i planene deres.