Fiskerinæringen og havbruksnæringen har ulike tilnærminger til råvarer og innovasjon. Fiskeri har tradisjonelt vært lite innovativ, men med økt konkurranse blir det nødvendig å utvikle nye og bærekraftige metoder. Havbruk er en nyere og mer teknologi- og innovasjonsdrevet. For begge næringer er det viktig å ha eierskap til egen teknologi og IP.
Fiskerinæringen er en moden bransje under sterkt prispress. Et sentralt mål for bransjen er å fiske mer effektivt, samtidig som utfordrende miljøkrav må overholdes. Europeiske fiskere utfordres av lavere priser i andre deler av verden, samtidig som fiskebestandene, og dermed kvotene, minker. Aktører som finner nye, innovative løsninger får en klar fordel i et vanskelig marked.
Den fiskeribaserte verdikjeden er preget av lite innovasjon og stor konkurranse, og inkluderer:
I motsetning til fiskerinæringen, er havbruksnæringen en relativt ny næring hvor det innoveres mye. Den havbruksbaserte verdikjeden inkluderer:
For begge gruppene er det viktig å eie egen teknologi og egne varemerker. Når det er sagt, vil strategiene for de to næringene ofte være ulike grunnet forskjellige forutsetninger.
Når en aktør innenfor havbruk- og fiskeribransjen utformer sin forretningsstrategi, bør den inneholde en detaljert plan for hvordan verdiene i selskapet skal forvaltes og videreutvikles. Det er viktig å ha full oversikt over bedriftens fulle IP-potensial.
Les mer om havbruksnæringens utfordringer og muligheter i utlandet
Onsagers’ bransjeteam innen Havbruk og Fiskeri har solid erfaring, og kan bistå din bedrift med å bygge en solid IP-strategi som fremmer innovasjon og konkurransekraft i en utsatt næring.
I en næring med behov for å investere i innovasjon vil en god IP-strategi være avgjørende. En omfattende satsing på forskning og utvikling kan være kostbart og risikofylt, særlig i bransjer der introduksjon av ny teknologi fordrer høye etableringskostnader. Enten man vil patentere et konsept, eller beskytte varemerke og/eller design, skal det legges til grunn en helhetlig strategi som tar høyde for bedriftens tids-, endrings- og kostnadsperspektiv. Gjennom å beskytte bedriftens rettigheter øker sannsynlighet for at FoU-investeringene gir god avkastning.
Onsagers går ofte inn i en tidlig fase for å sikre hele beskyttelsesprosessen, samt bistå i å velge rett strategi slik at man etablerer et langsiktig partnerskap hvor Onsagers overvåker, forvalter og forsvarer IP-porteføljen.
Selv om patent ofte sikrer rettighetene til kjernen i et konsept, vil varemerkebeskyttelse være en viktig sikring av konseptets markedstilgang, og samtidig heve inngangsbarrierene for nye konkurrenter i markedet.
Varemerkebeskyttelsen vil i tillegg beskytte den goodwill som konseptet opparbeider seg i markedet, også utover patentets levetid. Dersom man skal investere i patentbeskyttelse vil de fleste bedrifter også nyte godt av å sikre arbeidet som nedlegges for å bygge varemerke til en merkevare. Full beskyttelse sikrer et optimalt utgangspunkt for levedyktigheten for den fremtidige rettigheten som erverves i et patent.
I tillegg til patent- og varemerkebeskyttelse bør bedriftens immaterielle kapital, interne dokumenter og generell fagkunnskap bli ivaretatt i IP-strategien, da dette kan være viktige ledd når det gjelder å oppdage innovative løsninger.
Les mer om etablering av rettigheter
Onsagers tilbyr et tett samarbeid med bedrifter og virksomheter for å sikre at deres IP-strategi utgjør en del av forretningsstrategien. Analyser som identifiserer rettigheter som bør beskyttes og avklarer handlingsrom er nyttige verktøy i denne prosessen. Eksempler på slike analyser er IP due diligence (kartlegging av rettighetene til bedriften), Patent Landscaping (bli kjent med patentlandskapet) og Freedom-to-Operate (finn ditt handlingsrom med en handlingsromsanalyse). Onsagers utarbeider slike analyser i dialog med kunden slik at resultatet blir relevant og treffsikkert. Resultatet av analysen(e) brukes i det videre arbeidet med å bestemme den mest hensiktsmessige IP-strategien for din bedrift.