Innsikt.onsagers.no

JOHAUG prises for sin varemerkestrategi

Skrevet av Thomas Gaarder-Olsen | 26. January, 2015

Et selskap som har forstått betydningen av en bevisst varemerkestrategi, er Small Nordic AS, noe som er blitt lagt merke til også utenfor Norges grenser.

Sist uke var Onsagers’ klient Small Nordic AS, gjennom varemerket JOHAUG, nominert til den anerkjente Signumpriset på Varumärkesdagen® i Stockholm. Signumpriset deles ut til nordiske aktører som best forvalter sine varemerker, og er et kvalitetsstempel for selskapers langsiktige varemerkearbeid. Small Nordic nådde ikke helt opp denne gangen, men bare det å bli nominert til denne prisen, som tidligere år har gått til aktører som blant annet Volvo, Statoil, Bang & Olufsen, Carlsberg og Absolut Vodka, er en stor anerkjennelse til arbeidet Small Nordic legger ned i sine varemerker.

Kriterier som vektlegges ved nomineringer og tildeling av Signumpriset er:

  • En gjennomtenkt og langsiktig varemerkestrategi.
  • En enhetlig og klar linje for bruken av varemerker.
  • Kvaliteten på selskapets varemerkemanual/-er.
  • I hvilket omfang selskapet har registrert sine varemerker.
  • Selskapets strategi for oppfølging og håndtering av varemerkeinngrep.
  • Hvor i selskapet ansvaret for varemerkene ligger.

Utover å være kriterier til Signumpriset, er dette en veldig god huskeliste for ethvert selskaps varemerkestrategi. Betydningen av en varemerkeregistrering vil være begrenset dersom rettighetshaver ikke også er bevisst på hvordan varemerket brukes og hvordan rettigheter håndheves. Vi i Onsagers bistår aktører blant annet i sports- og fritidsbransjen med å etablere en bevisst varemerkestrategi, og gjennom vårt bransjeteam innen Sport og Fritid tilbyr vi praktisk bransjekunnskap som sikrer at de varemerkestrategiske grepene ikke bare er teoretisk forankret, men også praktisk tilpasset markedet og selskapets hverdag.

Les mer om Signumpriset på deres nettsider